Uttalelser/innlegg

Aktuelle saker

Torsdag 22. og fredag 23. mai møttes rådet for todagers fysisk møte i Oslo. På agendaen hadde vi saker om blant annet vurderingssystemet i skolen, utdanning som demokratisk beredskap, brukermedvirkning som begrep i lærerplaner for barne- og ungdomsarbeiderlinjer på VGS, Udirs arbeid med omstrukturering av videregående opplæring, planlegging av Arendalsuka 2026 og skyggesiden av å ytre seg som profesjonsutøver.

Vi jobbet med en uttalelse om utdanning som demorkatisk beredskap, skrev en anmodning om begrepsendring i VGS-læreplaner til UDIR og spilte inn en episode av podkasten Lærerliv med arbeidstittel: “Vurdering på bekostning av skolens formål?”.

—————————————————————

I et innlegg i Altinget kommenterer rådsleder Birgitte Fjørtoft regjeringens forslag om å opprette nasjonale individregistre med opplysninger om barnehagebarn og grunnskoleelever:

"De skyver barna foran seg i iveren etter tall og enkle svar på komplekse spørsmål som uansett ikke kan besvares ved hjelp av registerdata."

https://www.altinget.no/lovebakken/artikkel/ingen-reell-snuoperasjon-fra-nordtun

Rådet har utarbeidet en plakat med anbefalinger for læreres digitale praksis; om personvern, dokumentasjon, sosiale medier og ansvar. Vi har også formulert noen spørsmål til diskusjon i kollegiet og i møte med ledere. Vi håper plakaten vil oppleves som nyttig der ute i barnehagene og skolene, og at den kan være igangsetter av viktige etiske refleksjoner rundt digital praksis. Dere finner den i ulike utskriftsvennlige versjoner på både bokmål og nynorsk her:

https://www.laereretikk.no/plakat-om-digital-praksis

I sammenheng med publisering av plakaten, slippes også vår nyeste podcast-episode i Lærerliv, som handler om læreres digitale praksis. Den finner dere blant annet her:

https://open.spotify.com/episode/7nEA3zLD300UkrEkFeIWxz?si=ea64edec9a144625