Denne siden oppdaterer vi etter hvert rådsmøte. Når vi vurdere hvordan vi skal gripe an en sak, er det rådets mandat og Lærerprofesjonens etiske plattform som er vårt vurderingsgrunnlag.
Noen få av henvendelsene vi får er av en slik karakter at vi ikke offentliggjøre vår vurdering. I mange av sakene skriver vi en uttalelse som legges ut under “Uttalelser”.
I en del tilfeller får innsender(e) av saker en direkte respons per e-post. Hvis vi vurderer at tema og vårt svar er av almen interesse, spør vi innsender om vi kan legge ut svaret under fanen “Uttalelser”.
I noen få tilfeller anbefaler vi at henvendelsen vi får, rettes til andre instanser, for eksempel fagforening, ansvarlig for helse, miljø og sikkerhet eller tjeneste vei via kommune eller fylke.
Tirsdag 12. august arrangerte rådet to panelsamtaler under årets Arendalsuka, med overhengende tema: Hva slags barnehager og skoler vil vi ha? Det første var en politisk debatt om hvordan politikerne jobber for å utvikle en barnehage og skole som hegner om og ivaretar barndommens egenverdi og lar barn få være barn. Rådsmedlem Solveig Østrem ledet debatten mellom Synnøve Mjelde Skaar (AP), Mona Nicolaysen (MDG), Kjell Ingolf Ropstad (KrF), Tonje Ljones Såkvitne (SP) og Tom Georg Indervik (H), og dere kan lese mer om debatten her.
Det andre var en samtale mellom lærere på ulike nivåer, om hvordan ivaretakelse av barndommens egenverdi kan gjøres i praksis, i møte med barna og elevene. Rådsleder Birgitte Fjørtoft var ordstyrer, og i panelet satt tidligere lærer og forfatter av boken “En lærers oppsigelse – og dens begrunnelse” (2025), Gunnar Jakobsen, universitetslektor ved Universitetet i Sørøst-Norge, Heidi Brødsjø, leder av folkehøgskoleforbundet, Astrid Moen, rådsmedlem og seniorrådgiver i Røde Kors/Skole og tidligere rådsmedlem og nestleder i Skolelederforbundet, Mona Søbyskogen.
Det ble engasjert debatt og interessante diskusjoner til “fullt hus” på Ankerplassen Pub & selskapslokaler med rundt 70 tilhørere på begge arrangementene. Lærersamtalen kommer snart som podkastepisode av podkasten Lærerliv!
Foto: Silje Wiken Sandgrind
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Torsdag 22. og fredag 23. mai møttes rådet for todagers fysisk møte i Oslo. På agendaen hadde vi saker om blant annet vurderingssystemet i skolen, utdanning som demokratisk beredskap, brukermedvirkning som begrep i lærerplaner for barne- og ungdomsarbeiderlinjer på VGS, Udirs arbeid med omstrukturering av videregående opplæring, planlegging av Arendalsuka 2026 og skyggesiden av å ytre seg som profesjonsutøver.
Vi jobbet med en uttalelse om utdanning som demorkatisk beredskap, skrev en anmodning om begrepsendring i VGS-læreplaner til UDIR og spilte inn en episode av podkasten Lærerliv med tittelen: “Skolen i spagaten – mellom danning og måling”. Denne er nå publisert og tilgjengelig der du hører podkast. Lenke til episoden:
https://open.spotify.com/episode/14AujCajFOY44tBBmpol5U?si=XvguiZ5ESx6XX8fGDli3JA
———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Lærer og rådsmedlem Lars Strande Syrrist har skrevet om læreres bruk av sosiale medier i barnehage og skole, i denne kronikken på Utdanningsnytt:
Regjeringen har lagt frem lovforslaget om opprettelse av nasjonale individregistre på barnehagebarn og grunnskoleelever. I et innlegg i Altinget kommenterer rådsleder Birgitte Fjørtoft dette:
"De skyver barna foran seg i iveren etter tall og enkle svar på komplekse spørsmål som uansett ikke kan besvares ved hjelp av registerdata."
https://www.altinget.no/lovebakken/artikkel/ingen-reell-snuoperasjon-fra-nordtun
Rådet har utarbeidet en plakat med anbefalinger for læreres digitale praksis; om personvern, dokumentasjon, sosiale medier og ansvar. Vi har også formulert noen spørsmål til diskusjon i kollegiet og i møte med ledere. Vi håper plakaten vil oppleves som nyttig der ute i barnehagene og skolene, og at den kan være igangsetter av viktige etiske refleksjoner rundt digital praksis. Dere finner den i ulike utskriftsvennlige versjoner på både bokmål og nynorsk her:
https://www.laereretikk.no/plakat-om-digital-praksis
I sammenheng med publisering av plakaten, slippes også vår nyeste podcast-episode i Lærerliv, som handler om læreres digitale praksis. Den finner dere blant annet her:
https://open.spotify.com/episode/7nEA3zLD300UkrEkFeIWxz?si=ea64edec9a144625
Fra øverst til venstre: Marius Andersen, Ketil Rogn-Hamre, Njål Vigleik Grene-Johnsen, Lars Strande Syrrist, Mona Søbyskogen, Anders Flengsrud, Øyvind Ekvik, Reine-Marie Malkoun Eriksen, Solveig Østrem, Judith Klein, Birgitte Fjørtoft (leder) og Anine Svendsen Hagen. Rådsmedlem Simon Malkenes var ikke til stede da bildet ble tatt.