Mandat for Lærerprofesjonens etiske råd 2020-2023

Formål

Lærerprofesjonens etiske råd skal støtte opp om etisk forsvarlig praksis i utdanningssektoren til beste for barn, unge og voksne. Rådet skal fremme verdiene i Lærerprofesjonens etiske plattform. Rådet skal bidra til økt bevissthet og kunnskap om lærerprofesjonens etiske ansvar og verdier, i samfunnet, i profesjonen og i lærerutdanningene. Rådet skal løfte fram profesjonsetiske utfordringer i faglige, pedagogiske og politiske sammenhenger der det er relevant for profesjonen. Rådet skal uttale seg fritt og være et rådgivende organ for profesjonen i prinsipielle etiske spørsmål. Rådet skal bidra til debatt, og videreutvikle forståelsen av profesjonsetikk.

Oppgaver

Lærerprofesjonens etiske råd skal løfte profesjonsetiske spørsmål av prinsipiell karakter inn i profesjonen og i samfunnsdebatten, ved for eksempel:

  • å løfte fram og uttale seg om spørsmål fra profesjonen som er av prinsipiell karakter

  • på selvstendig grunnlag uttale seg om profesjonsetiske spørsmål i utdanningssektoren

  • å skrive kronikker, artikler og holde foredrag, og foreslå relevant forskningsbaserte artikler til utdanningsforskning.no (Utdanningsforbundets forskningsformidling på nett)

  • å være en ressurs i lærerutdanningenes arbeid med profesjonsetikk

  • jevnlig dele aktuell informasjon med lærerorganisasjonene

  • delta på kurs og konferanser i alle deler av utdanningssektoren

  • å gi Utdanningsforbundet forslag til revideringer i Lærerprofesjonens etiske plattform

Sammensetning

Rådet består av fem representanter fra lærerprofesjonen med daglig arbeid i barnehage, skole, støttesystem og lærerutdanninger, og fire representanter med annen relevant fagkompetanse. Rådet skal ledes av en fra profesjonen.

Organisering og oppnevning

Ved oppnevning av nye medlemmer inviteres de andre lærerorganisasjonene til en åpen oppnevningsprosess. Medlemmene av rådet oppnevnes for fire år. Kontinuiteten i arbeidet sikres ved at medlemmer av rådet kan sitte i mer enn en periode.