Høringssvar om forslag til regler om avverging av skade og bruk av fysisk inngripen i ny opplæringslov og privatskoleloven.

 

 

Lærerprofesjonens etiske råd støtter de overordnede intensjonene bak lovforslaget – å skape en trygg skolehverdag for elever og lærere og skape gode vilkår for å kunne håndtere krevende situasjoner – men vi er spørrende til om en ny lovparagraf er veien å gå. Den foreslåtte lovparagrafen gir ikke større klarhet i når det er legitimt med maktbruk, men kan skape ytterligere uklarhet.

Vi stiller spørsmål ved om en ny lovparagraf er nødvendig da det allerede finnes lovhjemler som dekker problemområdene den foreslåtte paragrafen er ment å skulle dekke. Vi vil spesielt nevne overordnet del i læreplanverket som gir skoler ansvar for å skape et godt læringsmiljø, og straffeloven § 17 der nødvergeretten gir lærere rett og plikt til å gripe inn når det er nødvendig, og § 265 som gir særskilt vern til ansatte i sektoren. Arbeidsmiljøloven § 4-3 om arbeidstakeres psykososiale miljø er også aktuell i denne sammenhengen. Det særskilte dokumentasjonskravet som ligger i lovforslaget, vil i praksis kunne bli vanskelig å følge opp på en profesjonsetisk og personvernmessig forsvarlig måte. Vi ser imidlertid et behov for større bevisstgjøring av hvordan lærere og skoleledere kan bruke det handlingsrommet gjeldende lovverk gir.

Vi er spørrende til om en ny lovparagraf er det beste virkemiddelet til å møte utfordringer som ikke primært er av juridisk karakter, men av pedagogisk karakter, eksempelvis hvordan man jobber med dialog og kommunikasjon, håndterer uenighet og konflikter og gjenoppretter relasjoner.

Vi mener lovgivning ikke er et redskap som kan erstatte dialog og refleksjon, og at økt kompetanse på dette området er nødvendig, slik at profesjonen selv kan vurdere og diskutere hvordan de kan forebygge og håndtere krevende situasjoner. Vi er opptatt av at myndighetene gir gode rammer for og støtte til profesjonens refleksjon over egen praksis.

Respekten for elevens integritet er et grunnleggende profesjonsetisk prinsipp for læreres arbeid. Vi mener terskelen skal og bør være høy for å bruke makt og tvang i møte med en elev. Vi vil understreke betydningen av at skoler får de rammene og ressursene som gjør det mulig å realisere opplæringslovens intensjoner.

 

Behandlet i Lærerprofesjonens etiske råd 13.september 2023.

Ingunn Folgerø på vegne av Lærerprofesjonens etiske råd.

Ingunn Folgerø