Rådsmøtet 27. og 28.januar 2022

Lærerprofesjonens etiske råd debatterte i januarmøtet ulike dilemma knyttet til vurderingspraksis i vid forstand. Er det åpenhet om spørsmålene som benyttes i ulike undersøkelser i barnehage og skole, er personvernet sikret og vet vi hvordan undersøkelsene benyttes? Har vi alternativer til undersøkelsene? Påvirker eksamen praksis i klasserommet mer enn rett er? Videre diskuterte vi Livsmestringsbegrepet i skole og barnehage. Har livsmestring blitt til individualterapi? Hvordan skal vi forholde oss til folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i fagene våre? Rådet startet også på høring til rammeplanene for barnehagelærerutdanning og da særlig pedagogikkens plass. Disse, samt flere dilemma knyttet til digitalisering i skolen, inngår i rådets arbeid våren 2022. Vi planlegger både podcast og konferanse i 2022. Neste rådsmøte er 28.mars 2022.

Ingunn Folgerø