Høringsuttalelse fra Lærerprofesjonens etiske råd til forslag til revidert rammeplan for barnehagelærerutdanningen

Lærerprofesjonens etiske råd (LER) sender herved vår høringsuttalelse til sluttrapporten til rammeplangruppa for barnehagelærerutdanningen med forslag til revidert rammeplan for barnehagelærerutdanningen, der Kunnskapsdepartementet har satt høringsfrist 8. april 2022.

Barnehagelærerutdanningen skal gjøre studentene faglig rustet til å forvalte et bredt samfunnsmandat og utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet (jf. barnehageloven §2). Barnehagelærerstudenter utdannes til en profesjon der de har ansvar for å realisere intensjonene barnehagens formål: «å møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi» og «bidra til trivsel og glede i lek og læring» (jf. barnehageloven §2).

Barnehagelærerutdanningen er altså både en profesjonsutdanning og en pedagogutdanning, og det er viktig at begge deler kommer tydelig fram i rammeplanen.

For å være i stand til å bære det profesjonelle ansvaret som ligger i barnehagens samfunnsmandat, kreves solid faglig kunnskap om barn og barndom, om barnehagen som samfunnsinstitusjon i dag og i et historisk perspektiv og om pedagogisk arbeid for å fremme trivsel, lek, læring og danning. Det er denne kunnskapen som legger grunnlaget for studentenes etiske bevissthet og kritiske refleksjon. Fordi det er så tett forbindelse mellom pedagogikk og etikk, er det avgjørende at studentene utvikler ferdigheter i å foreta skjønnsmessige vurderinger og i å argumentere faglig. I en tid hvor det stilles store krav til barnehagen som pedagogisk institusjon er det av stor betydning at pedagogikkfaget har en tydelig posisjon i utdanningen.

Gjennomgående tema: Vi støtter rammeplangruppa i forslaget om å legge inn formuleringen om at «utdanningen skal vektlegge en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning». Vi mener denne vektleggingen fordrer et tydelig pedagogikkfag, som det er festet studiepoeng til. Teoretiske perspektiver på lek, omsorg, læring og danning bør sammen med grunnleggende praktisk-pedagogiske og profesjonsetiske problemstillinger gjøres til gjennomgående temaer i utdanningen ved at pedagogikk blir et tydelig definert fag i alle de tre årene av studiet.

Fleksibilitet bør sikres gjennom at den enkelte institusjonen kan velge å legge opp til tverrfaglig samarbeid mellom pedagogikk og andre fag og kunnskapsområder.

Pedagogikkens plass: LER støtter rammeplangruppas forslag om en konsekvent bruk av begrepet pedagogikkfaget der det underforstått menes at det er oppgaver som skal ivaretas av ansatte ved institusjonenes pedagogikk-seksjoner. Vi støtter også forslaget om å gi pedagogikkfaget en sentral og sammenbindende rolle i utdanningen. Dette mener vi fordrer et klart definert pedagogikkfag som det er knyttet studiepoeng til.

Studiepoeng i fag på kandidatens vitnemål: LER mener det er av stor betydning at styrking av pedagogikkfaget også skjer ved omfanget av faget studiepoengfestes, og at det kommer klart fram på studentens vitnemål hvor mange studiepoeng studenten har i pedagogikk.

Ingunn Folgerø