Sitronlimonaden

Lærerprofesjonens etiske råd har fått en henvendelse knyttet til et utdrag fra boka «Sitronlimonaden» som er gjengitt læreverket Nye Zeppelin for 4. trinn og debatten som har versert i ulike medier. For en oversikt se https://barnebokinstituttet.no/aktuelt/diskusjoner-om-barnelitteratur/.  

Lærerprofesjonens etiske råd mener bestemt at det er viktig at skolens lærebøker også inkluderer tekster som problematiserer og nyanserer mangfoldet i samfunnet. Den etiske utfordringen ligger i den pedagogiske anvendelsen av slike tekster, noe vi har tiltro til at de fleste lærere håndterer på en etisk og pedagogisk forsvarlig måte.

Rådet anerkjenner samtidig også at det er en utfordring at skolens lærebøker ikke representerer mangfoldet i samfunnet og at mange enkeltindividet og grupper av barn og foreldre ikke kan identifisere seg med hverken innhold, form eller illustrasjoner. Likevel mener vi at teksten «Sitronlimonaden» ikke er en direkte krenkende eller uegnet tekst for elever på 4. trinn. Vi vet lite om hva og hvorfor foreldrene i denne saken reagerte på bruk av teksten, men utfordringene som oppstod knyttet til bruk av teksten mener vi kunne vært løst ved et tett og nært foreldresamarbeid hvor for eksempel forelder kunne vært invitert inn for på en autentisk måte representere syrisk kultur, tradisjon, land og historie (jamfør oppfølgingsspørsmål til teksten). Læreprofesjonens etiske råd mener også samtidig at rektor (og tidligere rektor) i denne saken var illojal mot den vedtatte metodefriheten som lærere er gitt i Norge.

Guest User