Konferanse 9.januar 2023: Vurderingspraksis i skole og barnehage - et profesjonsetisk ansvar

Velkommen til Lærerprofesjonens etiske råds digitale konferanse om vurderingspraksiser i skole og barnehage.

9. januar kl 15.00–19.00

Hvordan kan vi bruke vår utdanning, erfaring og profesjonelle skjønn til å utvikle vurderingspraksiser som er fremmer læring, egenverd og likeverd? Lærerprofesjonens etiske råd mottar jevnlig innspill fra lærere i barnehage og skole om vurderings-, observasjons og kartleggingspraksiser. 9. januar kan du, sammen med våre foredragsholdere og debattanter, utforske ulike sider ved vurderings- og kartleggingspraksiser i din barnehage eller ditt klasserom. Konferansen er lagt til ettermiddagstid, slik at dere kan følge den fra personalmøte, men den kan også tas opp og benyttes senere. Konferansen streames fra Lærernes Hus.

Klikk her for å følge streamen på nett

Du kan også følge streamen på Facebook, på Lærerprofesjonens etiske råd.


Program

15.00 – 15.10

Velkommen
-ved Ingunn Folgerø, leder av Lærerprofesjonens Etiske råd


15.10 – 15.50

Vurdering som profesjonsetisk ansvar
-Ingunn Folgerø, rektor ved Bryne vgs og rådsleder

Hvordan vurderingspraksisen i ditt kollegium kan styrke elevens læreglede, motivasjon og følelse av å høre til? Om lærerens ansvar og muligheter for å støtte eleven i sin utvikling og balansen mellom lovverk, tradisjon og etisk praksis.

15.50 – 16.10

Vurderingsdialog – hvordan profesjonsutøvere gjennom etisk refleksjon kan sikre at vurderingspraksiser ved skolen er til elevens beste og i tråd med profesjonsetisk plattform.

Debatt:
Mona Sæbyskogen, tidligere rektor, nå nestleder i Skolelederforbundet og rådsmedlem,
Bodil Houg, Ombud for barn og unge og rådsmedlem,
Anders Kvaase, lærer.

16.10 – 16.20 Pause


16.20 – 16.50

Hvordan digitale verktøy påvirker elevens og profesjonens handlingsrom i vurderingsarbeid
-Marte Blikstad-Balas,

Professor Marte Blikstad-Balas leder ekspertgruppen for digital læringsanalyse og gruppen har levert sin første delrapport. Rapporten reiser dilemma knyttet til i hvilken grad vi er kjent med og hvordan vi benytter oss av de digitale sporene elevene etterlater seg i digital undervisning. Hvilken informasjon får vi? Hvilke etiske dilemma er knyttet til lærers innsyn i elevens aktivitet på digitale flater?
Hvordan påvirker digitale hjelpemidler elevens og lærerens autonomi?
Marte Blikstad-Balas innleder samtalen med foreløpige funn fra arbeidet før hun går i samtale med jurist Eirin Oda Lauvset, rådsmedlem og medlem i ekspertutvalget og profesjonsutøvere med bred erfaring fra digitale læringsverktøy.

17.00 – 17.30

Vurdering av barn i barnehagen: Individvurdering i barnehagen – Tradisjon, relevans og pedagogisk konsekvens
-Jon Kaurel

I barnehagen har vi lang tradisjon for individvurdering av barna, men gjennom årene har metodene for dette endret seg i takt med samfunnsmessige og utdanningspolitiske trender og tendenser.
Hvordan påvirker dette barnehagelærerens utøvelse av faglig og etisk skjønn i vurderingsarbeidet? Den intense debatten om språkkartlegging av alle barn har kanskje stilnet noe, men likevel finnes det utallige systemer og skjemaer for vurderingsarbeidet personalet er forpliktet til. Hvilke profesjonsetiske spørsmål reises, når barnehagelæreren skal vurdere et barns utvikling og læring?

17.30 – 18.00

Hva barn forteller gjennom lek – Lekende etikk
-Birgitte Fjørtoft

Leken er barns viktigste uttrykksform. Det er gjennom lek barna har størst ytringsrom, og barnehagene er forpliktet til å ivareta, tilrettelegge og inspirere det lekende samspillet – men arbeidet med vurdering og observasjon i lek krever både faglig kompetanse og forståelse, improvisatoriske evner og profesjonsetisk bevissthet. Hvilken sammenheng er det mellom lek og etikk? Og hvordan kan barnehagelærerens vurderingsarbeid skje under deltakelse i lekens verden?


18.00 – 18.10 Pause

18.10 – 19.00

Debatt:

Jon Kaurel, Solveig Østrem

og Birgitte Fjørtoft

Last ned invitasjon LEP konferanse (pdf)

(Streaminglenke:

Ingunn Folgerø