Vår første etikk-konferanse 2.september

2.september arrangerer Lærerprofesjonens etiske råd sin første etikk-konferanse.

Rådet har mottatt en rekke henvendelser som omhandler lærers og barnehagelærers handlingsrom til å velge det vedkommende, basert på sin utdanning og erfaring, mener er best for barn, i møtet med barnet. Flere har opplevd det utrygt å ta til motmæle når uheldig praksis blir pålagt profesjonsutøverne. Vi belyser disse dilemmaene fra både lærer- og lederperspektiv.

På agendaen står også;

Hvordan undervise i kontroversielle tema?

Lærere erfarer at det er utfordrende å undervise i tema som omhandler samlivssyn, religion, politikk og eksempelvis abortsyn. Utfordringen ligger både i at elever kan oppleve tematikken ubehagelig, men noen lærere synes også det er problematisk å forholde seg nøytrale i saker de selv har et sterkt engasjement i.

Espen Helgesen vil gi oss gode råd på veien her. Videre rammer erfaringer fra pandemien to innlegg.

Einar Øverenget skal reflektere rundt hvilke vilkår vi har for debatt rundt inngripende tiltak i barn og unges hverdag.

Anders Kvaase og Anne Grønli diskuterer lærers vilkår for kritikk og diskusjon under pandemien.

I juni 2021 publiserte Lærerprofesjonens etiske råd, ved Birgitte Fjørtoft, en artikkel om lekens plass i skole og barnehage. Artikkelen ble publisert i Utdanning.

Gasta Design