Uttalelse om utdanning som demokratisk beredskap
Lærerprofesjonens etiske råd ser at utdanningsinstitusjoner flere steder i verden er satt under press på måter som undergraver den sentrale rollen utdanning har i et åpent demokrati. Rådet ser med uro på at høyere utdanningsinstitusjoner settes under økonomisk press, og at fri og uavhengig forskning og den akademiske friheten den bygger på, innsnevres. Lærerprofesjonens etiske råd ser også med bekymring på nedbygging av allmenne, offentlige utdanningsinstitusjoner der barn og unge dannes til det medborgerskap som skal føre demokratiet videre til nye generasjoner. Grunnleggende verdier og holdninger som demokratiet bygger på, er i dag truet.
Lærerprofesjonens etiske råd ønsker å rette søkelyset mot lærerprofesjonens og utdanningens- og forskningens rolle i et åpent og demokratisk samfunn. I Lærerprofesjonens etiske plattform er lærerprofesjonens grunnleggende verdier forankret i menneskeverd og menneskerettigheter:
o Vårt arbeid bygger på verdier og prinsipper nedfelt i universelle menneskerettigheter, spesielt FNs konvensjon om barnets rettigheter. Disse rettighetene skal fremmes og forsvares i barnehage og skole. Menneskeverdets ukrenkelighet, den enkeltes frihet og behovet for trygghet og omsorg er grunnleggende.
o Vi er forpliktet på verdiene i barnehagen og skolens samfunnsmandat, slik disse gjennom demokratiske vedtak er nedfelt i lov og planverk. Den enkelte barnehagelærer, lærer og leder deler profesjonens ansvar for å fremme barnehagen og skolens formål.
Lærerprofesjonens etiske råd understreker at profesjonell integritet, respekt og likeverd er grunnleggende verdier for lærerprofesjonen. I Lærerprofesjonens etiske plattform står det også:
o Det skal ikke forekomme noen form for undertrykkelse, indoktrinering eller fordomsfulle vurderinger. Alle barnehagebarn og elever har rett til medvirkning. De skal ha frihet til å treffe egne valg innenfor felles skapets rammer.
Lærerprofesjonens etiske råd vil også minne om lærerprofesjonens etiske ansvar og forpliktelse til å fremme barnehagens og skolens formål. Barnehagelærere, lærere og ledere:
· viser mot og målbærer tydelig samfunnsmandatet
· bruker ytringsfriheten og deltar aktivt på faglige og utdanningspolitiske arenaer
· står imot press fra aktører som vil gjøre barnehagebarn og elever til midler for sine mål
· tar ansvar for å varsle når rammevilkår skaper faglig og etisk uforsvarlige tilstander
· går ikke på akkord med verdiene i samfunnsmandatet, vårt kunnskapsgrunnlag eller lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske råd støtter arbeidet for å fremme lærerprofesjonens grunnleggende verdier og etiske ansvar. Lærerutdanningene har et særskilt ansvar for profesjonalisering og myndiggjøring av lærere, slik at de blir i stand til å stå opp for verdiene i samfunnsmandatet.
Verdiene som er uttrykt i barnehagens og skolens formål, må gjenspeiles i læreres profesjonsutøvelse og blant ledere på alle nivåer i skole- og barnehagesektoren. For å fremme utdanningsinstitusjonenes demokratiske oppdrag i en urolig tid, er det avgjørende at disse verdiene gjenspeiles i hele utdanningssektorens arbeid.